lørdag 6. juni 2009

Tredje omgang garncup, bidrag 1

Tema denne gangen var perler og knapper. Produktene måtte inneholde minimum tre knapper eller tretten perler. Og vips, det ble en lykkelig slutt!





Bidrag 1:
Perler, ull og skjult varme på kneleddet
Jeg fryser ikke jeg, og nei og nei og nei!

Denne omgangen, som var åpen og morsom, i garncupen har jeg brukt masse tid, ting, tang og jeg har strikket meg vill før veien gikk seg til. Inspirasjonskilden til bidrag 1 er en gammel oppskrift scannet inn fra et ukeblad jeg fant på internett. Jeg tror skatten må være fra cirka 1950. Det er undertøy! Men et plagg vi ikke er så vant til i dag. Det er varme til knærne, som man kan ha under kjolen, over strømpene. De gjør at man ikke får noe som tar plass i livet der skjørt ofte skal lukkes igjen, og heller ikke noe nedover på føttene der man kanskje vil ha ellegante sko.

Oppskriften var nok vant til et annet garn. Mine ble altfor store til tross for at jeg også kuttet mange rader. Men, med litt kreativ panikk hentet jeg dem inn med å hekle den ene siden over på den andre der oppskriften egentlig sa jeg skulle sy sammen kantene midt under. I sammenheklingen heklet jeg først fr retten. Deretter fra vrangen med perler, slik at perlene stikker opp på retten. Jeg brukte Frøyagarnet til vikning, mellom to til tre nøster. Jeg brukte perler fra du store alpakka og strikkepinner nr. 2,5. Jeg har heklet også kantene oppe og nede og ned mot leggen er det perler. Jeg brukte ca. 40 perler.

Det som begynte som et strikkeprosjekt i gammel tradisjon med tradisjonen som motivasjon og ikke en tro på at plagget ville bli så nyttig, er alt en favoritt. Det er varmt og jeg kan ha det på uten at det synes så godt. Så trenger man ikke være frysepinne selv om man vil pynte seg litt!

1 kommentar:

  1. Så flotte. Dette fikk meg til å tenke på min bestemor.
    Hun hadde vonde knær, og hadde slike knevarmere.
    Nå ble jeg i mimremodus om bestemor som lærte meg å strikke da jeg var fem år. Takk.

    SvarSlett