søndag 28. desember 2008

Første par ut - en vandreoppskrift

Ikke stikk av, kan du si. Men mener du det? Vis det med tøfler! En tøffelhelt er en som ikke går. ;) Uansett, tøfler varmer og var noe av det aller første jeg strikket. Jeg aner ikke hvor mange par. Jeg har laget mange av dem i Østlandsgarn som jeg har tovet i vaskemaskinen på 60 grader. Pinne nummer fem eller seks. Hele tøffelen strikkes rett frem og tilbake, rillestrikk. De er tofargede, og det som skiller dem fra mange andre tøfler som er ute på vandring. Begynn med bifargen (du trenger litt under ett nøste av den og cirka to nøster av hovedfargen). Legg opp 54 masker. Strikk 5 riller (10 omganger). Bytt farge. Strikk 15 riller (30 omganger). Fell 20 masker og strikk de 34 siste. Så feller du fra andre siden også, 20 masker, og strikker de 14 siste. Nå bytter du farge til bifargen igjen og remsen som kommer fram etterhvert blir hel/såle på tøffelen. Strikk 19 riller (38 omganger). Du har nesten en truse nå;) Plukk så opp 15 masker i hver side og strikk tøffelen sammen. Strikk 15 riller (30 omganger) eller til ønsket tøffellengde. Jeg pleier å strikke 15 til størrelse 38/39, og øker litt om det er til lengre føtter. Nå begynner fellingen. Strikk 5 masker så 2 masker sammen ut omgangen. Strikk vanlig tilbake.
Strikk 4 masker og 2 masker sammen ut omgangen. Strikk vanlig tilbake.
Strikk 3 masker, 2 masker sammen ut omgangen. Strikk vanlig tilbake.
Strikk 2 masker, så 2 masker sammen ut omgangen. Strikk vanlig tilbake.
Strikk 1 maske, så 2 masker sammen ut omgangen. Strikk vanlig tilbake.
Strikk 2 og 2 masker sammen og trekk tråden igjenom. Snurp sammen, fest tråder og sy sammen. Så er det tid for risikosport: Inn i vasketrommelen med tøflene. Jeg pleier å ta de på 60 grader så de blir ordentlig faste, men man kan prøve seg litt frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar