tirsdag 31. mars 2009

Karismatisk?


«Jeg vil strikke en vott, som skal varme deg godt», med de ordene i hodet, fra sangen i Blåfjell, var jeg klar til å lage votter. Men vottene skulle være til deg som ikke er så blå. Offwhite og brunt passet godt til mønsteret jeg lette frem. Mønsteret var litt fra Drops for garnet Karisma og litt fra hodet mitt. En salig blanding av drømmer og tradisjon. Resultatet ble karismatiske votter ;P


Pinner: Strømpepinner nr. 3

Garn: Østlandsgarn eller annet garn som passer til pinne nr. 3 i to farger


Jeg begynte på alle fire. Jeg la opp 40 masker med bifargen fordelt på fire strømpepinner nr. 3. Med den femte strikket jeg til jeg hadde totalt 6 cm. vrangbord. Denne kan strikkes lengre eller kortere etter ønske. Så bytter jeg farge til hovedfargen, som hos meg er offwhite. Herfra er det målene for arbeidet oppgis videre (teller ikke med vrangborden). Nå skal du strikke mønster til du har ca. 2 cm. Hos meg ble det de første fem omgangene.


1. Strikk 1 vrang, 1 rett omgangen ut

2. Strikk 1 vrang, 1 rett omgangen ut

3. Strikk 1 rett, 1 vrang omgangen ut
4. Strikk 1 rett, 1 vrang omgangen ut
5. Strikk 1 vrang, 1 rett omgangen ut Har du enda ikke to centimeter, fortsetter du mønsteret til du har det. Og så øker vi!
6. omgang: 1 vrang, 1 rett hele omgangen. Øk to masker på 1. pinne foran og bak maske nummer 2 i omgangen, og strikk de økte rett inn i mønsteret. Dette skal vi fra nå av gjøre på hver 6 omgang og totalt tre ganger slik at vi får seks masker til tommel.

7. Fortsetter mønter. 1 rett, 1 vrang omgangen ut.

8. 1 rett, 1 vrang omgangen ut.
9. 1 vrang, 1 rett omgangen ut

10. 1 vrang, 1 rett omgangen ut

11. 1 rett, 1 vrang omgangen ut
12. omgang – økerad: 1 rett, 1 vrang hele omgangen. Øk to masker på 1. pinne foran og bak maske nummer 2 i omgangen, og strikk de økte rett inn i mønsteret.

13. 1 vrang, 1 rett omgangen ut

14. 1 vrang, 1 rett omgangen ut

15. 1 rett, 1 vrang omgangen ut

16. 1 rett, 1 vrang omgangen ut

17. 1 vrang, 1 rett omgangen ut

18. omgang – økerad: 1 vrang, 1 rett hele omgangen. Øk to masker på 1. pinne foran og bak maske nummer 2 i omgangen, og strikk de økte rett inn i mønsteret.

19. 1 rett, 1 vrang omgangen ut

20. 1 rett, 1 vrang hele omgangen, men her tar du først og setter seks tommelmasker på en tråd eller sikkerhetsnål og legger opp nye seks over hullet som strikkes inn i mønsteret på neste omgang.

21. 1 vrang, 1 rett omgangen ut

22. 1 vrang, 1 rett omgangen ut Fortsett mønsteret til du har ca. 12 centimeter. Hos meg var jeg der etter omgang 30, så hos meg ble det slik:
23.1 rett, 1 vrang omgangen ut
24. 1 rett, 1 vrang omgangen ut
25. 1 vrang, 1 rett omgangen ut
26. 1 vrang, 1 rett omgangen ut
27. 1 rett, 1 vrang omgangen ut
28.1 rett, 1 vrang omgangen ut
29. 1 vrang, 1 rett omgangen ut
30. 1 vrang, 1 rett omgangen ut
Herfra endres mønsteret. Vi skal nå strikke 1 rett, 1 vrang på ene raden og så 1 vrang, 1 rett allerede på neste når det er slikt mønster, og det er også hele omganger som er rette og vrange. Det er også fellinger fra nå av. Det ble slik:
31. En hel omgang rett med felling: Fell 12 masker fordelt på de fire pinnene.

32. Strikk de 34 resterende maskene vrangt. Sett de slik at du har omtrent likt antall på hver pinne.

33. 1 rett omgang
34. 1 rett, 1 vrang ut omgangen.
35. 1 vrang, 1 rett ut omgangen.
36. 1 rett, 1 vrang ut omgangen

37. 1 omgang rett med felling: Fell tolv masker jevnt fordelt. Du står nå igjen med 22.
38. Strikk de 22 resterende maskene vrangt.

39. 1 rett omgang
40. 1 rett, 1 vrang ut omgangen.
41. 1 vrang, 1 rett ut omgangen.
42. 1 rett, 1 vrang ut omgangen

43. 1 vrang, 1 rett ut omgangen.
44. 1 rett, 1 vrang ut omgangen
45. 1 vrang, 1 rett ut omgangen.

46. 1 omgang rett. Fell 10 = 12 masker igjen.

47. I omgang vrang over de tolv.

48. 1 omgang rett

49. 1 rett, 1 vrang ut omgangen

50. 1 vrang 1 rett ut omgangen.

51. 1 rett, 1 vrang ut omgangen.

Trekk tråden gjennom de siste maskene. Dette var høyre vott. På den venstre gjør du tilsvarende, men tommeløkningen skjer på slutten av andre pinne i stedet for på begynnelsen av første pinne.


Tommel: Nå tar vi bort den ene pinnen, og legger oss over på bare tre. Det er fjerde benet som får løfte på seg nå, mens det femte hviler en annen plass. Hent de seks maskene du satte av i stad og strikk opp åtte masker bak = 14. Strikk to og to rader, slik som på starten av selve votten (slik vi strikket før omgang 31). Det blir da først to rader med 1 vrang, 1 rett og deretter to rader med 1 rett, 1 vrang osv. Strikk til tommelen er ca. 6 cm eller passe lang. Jeg strikket 12 omganger. Deretter strikket jeg to og to masker sammen og trakk tråden gjennom de siste maskene.


Vott og godt, så var vi ferdige ;)

2 kommentarer:

  1. Så flotte votter. Så kjekt du deler oppskriften.

    SvarSlett
  2. Flotte votter! Tusen takk for oppskriftsdeling med oss :)

    SvarSlett